1:00 PM | Author: ghorBty



وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
:
أن تجاهد كي تحيا في سبيل الله أقوى وأرقى وأتقى من أن تجاهد وتموت في سبيل الله
:
من هنا تكون البدايه
قلنا في البوست اللي فات
لازم نتغير ونرجع للدين صح
علشان ربنا ينصرنا
اللي مش حاسس بحجم القضيه لحد دلوقتي
يعقد مع نفسه شويه ويفكر بجد ويشوف يوم القيامه
لما الناس كلها تقوم لرب العالمين
هيكون ايه الموقف ساعتها
الموقف كبير
وهيكون رده ايه
لما يتسال هو عمل ايه للدين
وهل كان مسلم بحق في اخلاقه ومعاملاته وعباداته
والا كان مسلم ما خدش من اسلامه غيركلمة مسلم في البطاقه وبس
احنا الحمد لله ربنا شرفنا بالدين دا
لازم نعيش بيه ولو عيشنا بيه بجد هنحس بالسعاده والراحه في الدنيا قبل الاخره
واحنا طول عمرنا في المدارس بنتعلم وبناخد دروس في كل المواد وبنذاكر وبنسهر
كل دا علشان علم دنيوي هنشتغل بيه في الاخر
طيب اللي عايز يحصل جنه عرضها السموات والارض وفيها مالا عين رءات
ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر
وفيها الخلود الدائم مش لازم برضوه يسهر ويذاكر ويعمل علشان يحصلها
علشان كدا ربنا نزل لنا المنهج وهو القرءان
مش ءان الاوان اننا نذاكره كويس ونفهمه علشان الحال يتصلح

:
الحمد لله الذي جعل لنا شريعة ومنهج
ولكن لما بعدنا عن هذا المنهج وكلنا لانفسنا تهنا
وهذا التوهان الملحوظ دايما في وجوه الناس الا من رحم ربي
ما هو الا سبب البعد عن هذا الكتاب وعن منهج هذا الكتاب
القرءان لم ينزل حتي يضع علي تبلوه السيارات ولا علي المكاتب
انما نزل للتطبيق وايه واحده فقط من هذا الكتاب كفيله لحل كل مشاكل المجتمع الان
ولكننا انشغلنا عنه بتوافه الامور واصبحنا نقرأه في مواسم معينه
وان قرءانه قليلا ما نقف ونطبق الاوامر وننتهي عن النواهي
:
وقفه
دعوا العقل يتكلم قليلا
ربنا خلقنا وسخر لنا الارض وكل شئ مسخر لينا علشان راحه الانسان
والكلام في الموضوع دا يطول بس انظر لكل شئ حواليك هتحس اد ايه ربنا كرمنا
وقول الحمد لله
واحنا لو عيشنا هنعيش اد ايه 60 سنه مثلا
طيب هما الستين سنه دول فيهم كام ساعه علشان نضيعها
في سماع اشياء لا ترضي الله ولا رسوله
يعني هو رسولنا تعب كل دا
علشان القرءان يوصل لنا
واحنا في الاخر نستغنا عنه ونضيع الوقت في سماع
كلام لا هينفعنا ولا بنتعلم منه شئ
الا انه هيكون حسره وندم يوم ما تقوم الاشهاد
وتشهد علينا اسمعنا
فين احنا من سماع القرءان
كل واحد يفكر مع نفسه ويقف معاه دور المحب المعاتب
ويشوف كام ساعه بتضيع وهو بيسمع اغاني
وبيكررها والدنيا كلها بقت تغني
في كلمكان هيسه ياربي اد كدا عقولنا بقت فاضيه
هل الاغاني حلت لنا مشاكلنا وبنحس بالسعاده لما بنسمعها
والا مشاكلنا زي ما هيه واللي بيسمعها بيشعر بعدها بضيق في النفس
هو ربنا مش بيقول
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى
ياريت نفكر شويه ونشوف اللي هينفعنا ونعمله
هل حد فينا فكر حاله في القبر هيكون ازاي
وهو وحيد وفي ظلمه ووحشه
يبقي نعمل اللي ينفعنا واحنا في الموقف دا
ونسمع اللي يرضي ربنا عنا
نسمع منهجه وقرءانه وكلامه
مش كلام ناس وشعراء في كل وادي يهيمون
:
شوفوا فوائد قرءاة وسماع القرءان
كتابنا اللي ربنا شرفنا بيه

تدعوا له الملائكة الكرام بالرحمة و المغفرة .
يكتب له بكل حرف حسنة ،والحسنة بعشرة أمثالها .
يكتب عند الله من الذاكرين و القانتين ،و المقنطرين .
تبتعد عنة الشياطين ،وتهجر البيت الذى يتلى فيه .
الماهر فى القراءة يبعث يوم القيامة مع السفرة الكرام البررة .
يعد من أهل الله و خاصته المتضرعين إليه .
يجد فى نفسه قبسا من النبوة ،غير أنه لا يوحى إليه .
يمتلئ قلبه بالخشوع ،ونفسه بالصفاء .
يزداد قربه من الله ،فيجيب سؤاله .
أهل القرأن يذكرهم الله فيمن عنده .
يرتفع درجات فى الدنيا أيضا،إذ يرفع الله به أقواما ،و يخفض به أخرين ممن أعرضوا عنه و هجروه .
يضئ الله –تعالى – قلبه ،ويقيه ظلمات يوم القيامة .
لا يحزنه الفزع الاكبر لأنه فى حماية الله ،ولأن القرأن يشفع له .
يكون – بقراءته- سببا فى رحمة والديه و حصول النعيم لهما .
يكون مستمسكا بالعروة الوثقى ، معصوما من الزيغ ،وناجيا من الشدائد .
تشمله رحمة الله ،و يحاط بالملائكة ،و تنزل عليه السكينة .
قراءته- مع العمل به – تجعل المسلم كالأترجة طعمها طيب ،و ريحها طيب .
يرقى إلى قمة المعالى فى الجنة ،و يصعد إلى ذروة النعيم .

:

بعد كل الخير دا لسه برضوه مصممين نسمع حاجه غيره
كفايه الشيطان لعب بعقلنا كتير
ليه نستبدل الذي هو ادني بالذي هو خير
دعونا نعطي لانفسنا فرصه للقرب
والله والله والله
سنجد الراحه والامن والامان
بس نقرا بجد وبحب وبيقين


:

وَبِالْحَقِّ أَنزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ مُبَشِّراً وَنَذِيراً وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلا قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّداً وَيَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولاً وَيَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعا

سبحان ربنا

دا المفروض يكون حالنا مع القرءان

كثير من المسلمين الجدد يكون سبب اسلامهم هو القرءان بالرغم انهم بيكونوا مش فهمين المعني ولكن تاثيره عليهم بيجعل قلبهم خاشع وبيحسوا باحساس غريب يخليهم يسألوا ايه السبب ويبحثوا ويعرفوا ويكون تعلقهم بالقرءان بعد اسلامهم شديد جدا لانهم وعوا وعلموا ان هذا منهجهم ان هذا هو كلام الله اليهم ويكون همهم الشاغل ازاي يتعلموا اللغه العربيه علشان يفهموا كلام الله

ازاي احنا يكون ربنا كرمنا بنعمة الاسلام ونعمة انه قرءانا عربيا بلغتنا ومع ذلك ملهين عنه اين العقل بالله


اخيرا يارب كل اللي يقرا الموضوع دا ربنا يفتح عليه ويجعل له من كل ضيق مخرجا وبجد نتغير ونبدل السيئ بالحسن نبدل اسماعنا ونسمع اللي هينفعنا نسمع كلام الحق سبحانه لو بتحبه بجد اسمع كلامه اللي بيخاطبك فيه
يلا نعمل ورقه عمل
1: نتفق اننا نضع في موبيلتنا مجموعه من السور القرءانيه كل واحد يحط الشيخ اللي بيحب يسمع له ويسمع ويعيش مع الكلام
2: نفتح المصحف كل يوم ولو 10 دقايق ونقرا ف
يه كل واحد حسب مقدرته شوفوا ضيعنا كام 10 دقايق في كلام فاضي ما لهوش لازمه
3: اللي فاضي ومش ورا حاجه يا ريت يدور علي دار ويروح يتعلم فيها التجويد علشان نعرف نقرا القرءان صح ولو مش فاضي ابحث هتلاقي كتير علي النت دروس
لتعليم التجويد احنا هنسال ليه ما تعلمناش عيب والله نعرف اسماء فلان وعلان والبوماتهم ومش عارفه ايه وكلام ربنا مش عارفين معناه ولا حتي بنعرف نقراه صح واي حد عايز اي استفسار انا في الخدمه
4: ياريت تهتموا بالموضوع وكفاينا غفله بجد تعالوا نبداها صح انا كتبت الموضوع وكلي امل اننا نعود لديننا بجد مش عايزه حد يقولي جزاك الله خيرا انا عايزه اللي يدخل يعاهد انه هيتغير وهيمشي علي ورقه العمل ويدعوا غيره ليها
5: هنسيب الموضوع مدة ونعتبره مجلس للذكر كل حد قرأ وحس بايه معينه يجي يحطها هنا علشان نتدبر معناها مع بعض ونعيش مع كلام ربنا بجد

اللهم اجعل القرءان ربيع قلوبنا ونور صدورنا واجعله لنا شفاء ورحمة يارب العالمين

ربنا يبارك فيكم جميعا

انا عارفه الموضوع طويل بس لعله يكون سبب نجاتنا يوم العرض

وعارفه كمان ان فيه ناس لا هتهتم ولا هتسمع بس بطلوب منهم شئ

ادوا نفسكم فرصه والله المستعان

غربتي


You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

47 comment:

On 1/2/09, 2:17 PM , ghorBty said...

بسم الله نبدأ

يا رب اجعل عملنا هذا شاهدنا لنا لا علينا وافتح لنا به يارب العالمين

ان شاء الله نبدا ورقه العمل اللي هينضم معنا جزاه الله خيرا ونتمني يتابع معنا

بدأت في ورقه العمل ان شاء الله وجيت احط الايه اللي حسيت بيها النهارده وهي من سورة الكهف بيقول رب العزه

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْراً وَإِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَى فَلَن يَهْتَدُوا إِذاً أَبَداً{57} وَرَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ يُؤَاخِذُهُم بِمَا كَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن يَجِدُوا مِن دُونِهِ مَوْئِلاً{58} وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً{59}

مفيش حد اظلم من اللي يسمع كلام الحق ويرجع عنه ويتبع الباطل ويتبع هواه وربنا رغم كل دا غفور رحيم صابر علينا لعلنا نرجع لعلنا نتوب بس لينا في الاخر يوم هنتحاسب علي كل شئ فاينا وطول الامل فبالموت تقوم قيامه الانسان وفي الاخر لو نزل علي القري العذاب بيكون بسبب ظلمهم وبعدهم عن اتباع الحق ودا يكون لينا عبره وعظه

نسال الله السلامه وان يرزقنا الفهم والعمل بكتابه المبين

غربتي

 
On 1/2/09, 2:32 PM , آخر العنقود said...

لا هوه انا لازم بجد اقولك جزاكم الله كل الخير وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ياااارب

انا فعلا كنت بدات فى اللى انتى بتقوليه ده لكن انتى صوغتيه ونزلتيه بطريقة جميلة
والله والله مش مجاملة
ربنا يبارك فيك ونرجع كلنا لقراننا وديننا اعظم دين واعظم كتاب

انا بردوا حبيت اقول الآية اللى حسيتها فى نفس السورة
سورة الكهف
طبعا بعد الاية اللى انتى قولتيها

في آية كل مابقرأها بجد بتهزني قوى وبخاف اوى اكون منهم
ودايما بدعي يارب ارزقنا الاخلاص والنية الخالصة لوجهك فى جميع اعمالنا

" قل هل ننبئكم بالأخسرين أعمالا * الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا"

تخيلى لو كل واحد فكار انه عمل اللى عليه وزيادة وانه ياما هنا ياما هناك ويكون كل ده هباء منثورا
تخيلى الحسرة والندم اللى ممكن نكون فيها

عشان كده النية النية مهمة فى كل عمل فى حياتنا
ربنا يرزقنا الاخلاص والثبات
واسأل الله ان يردنا الى دينه مردا جميلا
اللهم آمين

متابعة بشغف وحب حبيبتى
دمتى بحفظ الله وطاعته

 
On 1/2/09, 2:52 PM , ghorBty said...

اختي الغاليه اخر العنقود

ربنا يبارك لك يا رب دائما سباقه بالخير

ربنا يجمعنا تحت ظل عرشه وينفعنا بما علمنا ويرزقنا العمل به ويستخدمنا ولا يستبدلنا

الله عليك

فعلا الايه ديه بتخوف جدا يعني الواحد لما يقعد يفكر كدا لو عمره في الدنيا عدي وهو بيعمل شئ وويكون فاكر نفسه ماشي صح وفي الاخر يكون هباءا منثورا علشان كدا قلنا ناخد تعليم الدين من منهجنا اللي هو القرءان علشان كدا لازم نقرا صح مش قرايه جرنال لا نقرا بقلوبنا وعلشان قلوبنا تحس الكلام لازم ننقيها من الشوائب اللي موجوده فيها

ولازم نجدد دائما النيه ويكون العمل خالص لوجهه الله حتي يقبل

بوركت حبيبتي الغاليه ومستنياك هنا في مجلس الذكر اللي هنسيبه شويه ونعيش فيه مع كلام الله ومع قرءانا ربنا ينفعنا واياكي

غربتي

 
On 1/2/09, 3:50 PM , وردشان smilyrose said...

اختى الغالية غربتى

رفع الله قدرك وجزاكى خيرا


على عملك وجعله فى ميزان حسناتك

يالله يا سامع الدعاء

يا غنى يا حميد توبنا اليك

وندمنا على ما فعلنا من الذنوب

والمعاصى والسيئات وعزمنا

على اننا لا نعود الى الذنب

مرة اخرى ونشهدك يالله على ذلك

استغفرك واتوب اليك

يارب يارحيم

عمل رائع اختى الغالية

smilyrose

روح الحب الصادق

 
On 1/2/09, 4:50 PM , عابر سبيل said...

بسم الله الرحمن الرحيم
بجد هو ده اللي بدور عليه وبرضه هقولك جزاكي الله خيرا وان شاء الله اكون من اول المشاركين معاكي واسمحلس اسجل اسمي في ورقه العمل
البدايه سورة الكهف لان النهاردة الجمعه وكلنا ان شاء الله نحرص علي تلاوتها
انا هبدأ من اول السورة وبأول قصة
لان ذكر اصحاب الكهف اول قصه اكيد له حكمة ومغزي وان ما فتح الله عليا بيه عن هذه البدايه هو ان ابطال هذه القصة شباب ولا يخفي علينا انها اهم مرحله هي بجد مرحله العمل والنشاط وان كنا الان حولنا الي كسل ولعب وغير ذلك
قال تعالي (اذ أوي الفتيه الي الكهف فقالوا ربنا اتنا من لدنك رحمه وهيئ لنا من امرنا رشدا)
وهذا كان دعائهم والي الله عزوجل وهو انهم كانوا حريصين علي ايمانهو وفروا بيه وضحوا من اجله
سؤال من منا ضحي بمعصيه معينه لله
بس الشئ المؤثر هو وصف ربنا ليهم قال تعالي( انهم فيته امنوا ربهم وزدناهم هدي)
الله الله الله علي الشباب لما بجد بيكون عارف طريق ربنا
ثم قال تعالي (وربطنا علي قلوبهم )
علشان كدا لازم ندعي ربنا دايما ونقول يا مصرف القلوب ثبت قلوبنا علي طاعتك
اللهم امين
وان شاء الله هكمل في الموضوع ده
لاني طولت اوووووي
وربنا يكرمك يا اميرة انك بجد هتخلينا نقرا ونتدبر لعل الله يفتح علينا
رجاء متقفليش تليفونك مش عارفة اوصلك
اني احبك في الله
وياريت تتبعي معايا في مدونتي لان رايك يهمني جدااااااااا

 
On 1/2/09, 5:46 PM , ghorBty said...

اختي الغاليه سمايلي روز

وبارك فيك ورفع قدرك ان شاء الله

وعلي دعائك اؤمن

ومدام دخلتي هنا ورقة العمل فين دخول المدونه مش زي خروجه

مستنسياك علي فكره ومش هسيبك غير لما تجي وتقوليلنا الايات اللي اثرت فيك علشان نعشها مع بعض وربنا يجعل هذا العمل حجه لنا لا علينا اللهم امين

دمت طيبه وقريبه من المولي سبحانه


غربتي

 
On 1/2/09, 5:52 PM , ghorBty said...

عابر سبيل

اهلا ومنورة اختي الغاليه جدا

سعدت بمدونتك الجديده ربنا ينفع بيك ان شاء الله ويستخدمنا ولا يستبدلنا

طبعا ورقه العمل تحت امرك وبدعي من ربنا ان كتير منا يشارك فيها وتحدث تغيير في حياتنا ان شاء الله

يمكن هنكون مركزين علي سورة الكهف لاننا قرءانها النهارده

والايه ديه بجد مناسبه جدا للكلام اللي احنا قلناه

انهم فيته امنوا ربهم وزدناهم هدي

يعني بس علينا البدايه وربنا سبحانه هيتم علينا بس يجد مننا العزم في التغيير وهيبدلنا راحه سنجدها في قلوبنا ويزيدنا ايمان ان شاء الله

مستنين المتابعه

وكمان مواضيعك المهمه في مدونتك كما تعدهناك دائما

دمت قريبه من المولي سبحانه

غربتي

 
On 1/2/09, 7:30 PM , zainab said...

يارب من هنا أناجيكو أدعوك

يارب قدرنى على انى اتغير لللأحسن يارب

يارب قدرنى على انى اصوم اتنين و خميس دايما فى حياتى يارب

يارب ثبتنى يارب مالى سواك

يارب نور دربى و اهدينى يارب

 
On 1/2/09, 7:59 PM , ghorBty said...

زينب حبيبتي

يارب يهدينا كلنا للطريق المستقيم

ونتغير لاحسن ان شاء الله

لمحت من كلامك قلب نقي يبحث عن السعاده الحقيقيه القرب من الله سبحانه
ربنا يصلح لك الحال ويرزقك الخير اللهم امين

وكل شئ محتاج مننا عزم وعمل

ربنا بس يشوف مننا العزم وهو المعين

الدنيا بقت صعبه جدا وكذا حاجه بقت واقفه حائل بينا وبين الالتزام لان الجو مش مساعد بس اللي يرسم قدامه الطريق ويعرف هو عايز ايه بالضبط ويجاهد هينول الخير في الدنيا والاخره علشان كدا لازم نرجع وناخد تعليم ديننا من منهجنا ونعرف ايه المطلوب مننا بالضبط ونعمله وعلي فكره ربنا وحده المعين بس الطريق عايز جهاد وجهاد كبير كمان جهاد نفسنا الامارة بالسوء وجهاد مجتمع حوالينا مش بيعينا علي الالتزام بس احنا لازم نجاهد ونتحرك بطاقه حب لربنا ولديننا علشان كدا الرسول عليه الصلاة والسلام قال
ان فيه زمن هيكون اجر الواحد فيه 50 من الصحابه والسبب ايه قال الرسول للصحابه لهم أجر خمسين منكم لأنكم تجدون على الخير أعواناً ولا يجدون على الخير أعوانا
علشان كدا هنحاول نعين بعض ونتحرك كلنا عايزين مساعده وعايزين نتغير ونتصلح ونقرب من ربنا علشان كدا كتبت الموضوع دا وانا اول واحده فيكم عايزه اقرب بجد وافهم القرءان واعيش اياته فربنا يعينا


وبعدين فين ورقه العمل بتاعتك ؟؟؟

النهارده سماح بس ان شاء الله مستنياكي افنحي المصحف او اسمعي قرءان وشركينا بأيه تكون اثرت فيك علشان نعشها كلنا ونتعلم منها

مستنياكي يا زينب :)

دمت من الله اقرب

غربتي

 
On 1/2/09, 8:15 PM , عابر سبيل said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ادعوك للمشاركتي في موضوعي الجديد
وان شاء الله اعدك انا اكون من الاوائل المسلجلين في ورقه العمل يوميا بس استحمليني
متابعه بشغف
اتمني ردك

 
On 1/2/09, 10:59 PM , ghorBty said...

طيب نختم اليوم بقا بأيه لسه كنت بقرا من شويه في سورة المؤمنون حستها الايه ديه جدا لان دا حالنا دلوقتي في امتنا الاسلاميه ربنا يوحد صفنا ويوحد كلمتنا

يقول الحق سبحانه
وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ{52} فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُراً كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ{53} فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حِينٍ

ربنا منزل الدين واحد ومنهج واحد وهو سبحانه واحد لا شريك له مش عارفه ليه بس الاحزاب والتسميات وفعلا كل حزب لما لديهم فرحون واحنا لما تتوحد كلمتنا وتتوحد صفوفنا ونكون كالبنيان المرصوص يشد بعضه بعضا ساعتها ان شاء الله ربنا هينصرنا

فاللهم وحد كلمتنا واصلح ذات بيننا يارب العالمين

غربتي

 
On 1/2/09, 11:04 PM , موناليزا said...

اذيك ياحبيبتى عاملة ايه؟
ربنا يكرمك على كلامك الجميل وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
اللهم اجعلنا ممن يستمعون الى القول فيتبعون احسنه

 
On 1/2/09, 11:13 PM , ghorBty said...

اختي موناليزا

ربنا يبارك فيك يارب وتكون بخير

الحمد لله علي كل حال

بس بجد نفسي تشاركي معانا في مجلس الذكر دا وتقولينا عن الايات اللي اثرت فيك وكلنا نتعلم ونعيش كلام ربنا

ان شاء الله مستنياكي ودا مش اجبار بس بتمني اننا يجمعنا وكل احبابنا في الله مجلس خير ربنا يذكرنا فيه مع بعض في الملا الاعلي

دمت طيبه وبخير

غربتي

 
On 1/2/09, 11:29 PM , romansy said...

فعلا والله
لو اتبعنا القران مكنش دا حالنا
ولو اتبعنا سنه النبى عليه الصلاه والسلام
مكنش دا حالنا
ربنا يهدينا

يارب
ويقوينا

 
On 1/3/09, 12:58 AM , مذكرات مشاغب said...

معاكي حق فعلا
انا بعمل كده كتير برده
بس من دلوقتي هبدا انتظم
وبرده جزاكم الله كل خير

تحياتي

 
On 1/3/09, 2:08 AM , saheda.com said...

الله اكبر ولله الحمد
تكبير
الله اكبر
الله غايتنا
القران دستورنا
والرسول قضوتنا


والجهاد سبيلنا
والموت فى سبيل الله اسمى امانينا
خيبر خيبر يايهود جيش محمد هنا موجود
الانتقام الانتقام ياكتائب القسام
يازهار قل لهنية
لاتنازل عن البندقيه
يارب يارب
انصر دينك
اول مطلب للجماهير فتح معبر
طرد سفير
ثانى مطلب للجماهير
وقف الغاز عن اسرائيل
يا سفير الخنازير
اخرج بره ارض النيل
قلها يا اخى لاتخف
اصرخ يا اخى لا تخف
انطلق اخرج
قاوم جاهد
مع اخوانك
اصرخ فى وجه الطغيان
نريد النصره لحماس
انطق يا اخى اخوانك يقتلون
اصرخ اغضب
اتحرك انطلق
ما عاد وقت للصمتى او للخزى او للعار
اخوانك يجاهدون
وانت ماذا تنتظر
اصطفاهم الله باشهادة
اترك الدنيا يا اخى
لك الحور العين لك جنات
عرضها السماوت والارض
لك القصور والذهب
وما تشتهى الانفس
انطق يا اخى لن تموت
بل ستحيا
اصرخ فى وجه
خائن
اصرخ فى وجه عميل لليهود
اصرخ فى وجه ظالم متعاون
اخرج لنصرة اخوانك
حى على الجهاد
حى على الجهاد
حى على الجهاد
جاهد بالكلمة
جاهد بالعمل
جاهد بالتبرع
جاهد بالمقاطعة
جاهد بكل الوسائل
جاهد بالمسيرات
حتى تفتح
الحدود
جاهد جاهد جاهد
لن تموت
بل ستحيا
حياة الخلود

 
On 1/3/09, 2:08 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسأل سؤال قبل أن ابدأ

هل سينتظر اليهود علي إخواننا وما هم فيه حتي نستشعر الأيات أولا ..؟

وإن كنت أرحب بهذه الطريقة في الحل بل هي الحل الوحيد ولكن ليس وقتها الأن والناس بتموت..!

أبو فاطمة

 
On 1/3/09, 2:53 PM , ghorBty said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كن جميلا

مش صح طبعا اني ارد السؤال بسؤال

بس هل المفروض مننا نفضل نبكي ونهلل ونتظاهر ونطالب بفتح المعابر وطلب الجهاد دون اي استجابه ؟
وفي الاخر لا حياة لمن تنادي
ساعتها هنقول الحمد لله عملنا اللي علينا وطالبنا نجاهد بس الحكام منهم لله مش راضين يسبيبونا نحارب ونشفي صدورنا من اليهود
اقول حضرتك علي حاجه

من اعمالكم سلط عليكم

واللي احنا فيه دا احنا السبب فيه ربنا مولي علينا ما لا يخاف الله فينا ولا يرحمنا يبقي نصلح من نفسنا ونصلح في اللي حوالينا وان فضلنا 100 سنه كمان علي نفس الحال بس نجاهد ازاي وحالنا كدا ربنا بيقول

وَلَوْ أَرَادُواْ الْخُرُوجَ لأَعَدُّواْ لَهُ عُدَّةً وَلَـكِن كَرِهَ اللّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُواْ مَعَ الْقَاعِدِينَ

وان كان سياق الايه بيتكلم عن المنافقين ربنا يسترها علينا بس

فين العدة اللي هنجاهد بيها كام يعني وهنجاهد باي سلاح نووي

هتردوا وتقولوا احنا مسلمين ومؤمنين وربنا هيقف معنا وهينصرنا ان شاء الله

ان شاء الله النصر ات لا محاله بس نسمع الاول كلام ربنا ونتزود بالعده اللي هي

وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى

الصحابه الي احنا نبستشهد بيهم في الحالات ديه شوفوا كان ازاي ايمانهم وحبهم لبعض وازاي كانوا ايد واحده وقلبهم علي بعض واحنا حالنا ازاي

كل الدول بتكلم علي اختها واتهامات راحه جايه

عايزين تاجهدوا جاهدوا الاول واصلحوا ذات بينكم جاهدوا وصلحوا اللي حواليكم جاهدوا اننا نكون قوة في الصناعه والاقتصاد وغيره مش رقبتنا في ايد اعداءنا ونقول نجاهد

البدايه هي اننا نرجع لمنهجنا كافرد الاول والافراد هتكون مجتمع والمجتمع هيكون امه ساعتها ربنا هيشوفنا اهل للنصر فهيحكم علينا واحد زي صلاح الدين كدا وينصرنا وان كنا قله لكن قله ملئ قلوبهم تقوي

والشهداء اللي ماتوا بجد يا بختهم دا شرف ليهم واليهود مهما طاغوا وبغوا في الارض كفايه انهم
ذَلِكَ جَزَاء أَعْدَاء اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِيهَا دَارُ الْخُلْدِ
ولما اسمع الايه ديه سعتها بجد نار صدري تشفي

الكلام يطول بس احنا كل واحد يتحرك في الجهه اللي شايف انه يصلح فيها ومقتنع بيها واحنا في الاخر هدفنا واحد وغايتنا واحده ومحدش يثبط من عزم التاني كلنا هنسال ماذا فعلنا فكل واحد يتحرك حسب مقدرته واللي يقدر عليه

غربتي

 
On 1/3/09, 4:14 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله يا غربتي أنا لا اسبط أحدا ولكنك تحدثتي ولم تجيبي علي سؤالي

هل سينتظر اليهود أن نصلح أحوالنا أولا ..؟

ثم سأناقشك جديا فيما كتبتي والله لو راجعتي تعليقي لما وجدتيني أختلف معك أدعوك الي مراجعة تعليقي مرة أخري وقرأة تعليقي هذا ثم النقاش

أبو فاطمة لا تغضبي بل دققي وستجدي الاتفاق ولكن من أين نبدأ

 
On 1/3/09, 4:34 PM , Anonymous said...

غربتي ..

داؤنا العظيم أننا نوجه اصابع الاتهام دائماً للغير وانهم السبب في تدهور الاحوال وذل الأمة وهوانها وغيرها ..
هي لم تقف فقط على الاغاني وان كانت شر وبلاء ..
أتعجب ممن اراهن يخرجن للمظاهرات وهن كاشفات الرؤوس وشبه عاريات للأبدان .. وتطالب بالجهاد ويقظة من بيدهم زمام الامور ..
أليس من الأولى أن يبدأ كل شخص بنفسه ؟؟
بيته وابناءه ..
اسرته بأكملها ..
ثم الى أن تتسع الدائرة لتشمل المجتمعات ..

عجبي ممن ينهى غيره ويترك نفسه وهي الاولى بالإصلاح ..

يقول أحد الدعاة .. انه في يوم كان في أحد المطارات .. واذا بشخص يناديه ليبدأ معه الحديث بأن: الله ظالم// تعالى الله عن ذلك علواً كبيراً ..
ذكر بأن الله ظالم بأنه ترك شعب غزة يعانون ويقاسون ويذوقون الويل من عدوهم وبيده إصلاح أمرهم ..
لوهله .. تعثرت كلمات الشيخ ولم يستطع ان يجيبه لهول ما يسمع .. ثم قال:
أرأيت ان كان مدير شركة رفع من رواتب موظفيه او اعطاهم علاوه او منحه .. هل لك بمطالبته أن يعطيك ويمنحك مثل ما لهم ؟؟ وأن توصفه بالظلم لو منع عنك ذلك؟؟
فقال بالتأكيد لا ..
قال هو كذلك .. فهذا الكون كله بيد الله وملك لله .. ليس لأحد أن يطالب بشيء .. وإنما ما اعطينا فهو منة وتفضل من الله وما منعنا فذلك بأمر الله كذلك ..
ثم هل لي أن أسألك .. إن كنت صليت الفجر اليوم؟؟
قال لا ..
قال الظهر والعصر ؟؟
طأطأ الرجل رأسه وفهم ما كان يريد أن يصل إليه الشيخ ..

ما ذكرته حسب فهمي للقصة .. واعتذر لو كان بها زيادة او نقصان ..

لكن المغزى منها .. هو كما ذكرت بالبداية . أن ليس للإنسان إلا أن يبدأ بنفسه أولاً .. وليثق عندها أن الله ناصره ..
وإن تأخر النصر واستجابة الدعاء فليس له إلا أن يراجع نفسه ..
وليعلم أن الله أحكم وأعلم ..

بالنسبة لورقة العمل غربتي~
مبادرة طيبة جداً .. خصوصاً ان كانت بتعهد للنفس على الاستمرارية في العمل ..

بإذن الله تعالى سأكرر العودة هنا كلما سنحت لي الفرصة لإضافة الجديد ..

شكري لكِ ممتد ..
ودعاءي لكِ أرجو ألا يرد ..

وهـج ~

 
On 1/3/09, 4:37 PM , barbie girl said...

ربنا يكرمك يا غربتى

ويعينك دايما على فعل الخير

::::::::::
انا جيت أحط عندك جزء من كلمة الاستاذ مصطفى حسنى الموجهه للمسلمين كلهم بخصوص غزة

:::::::::::

عايز تجاهد: مقامك حيث أقامك جاهد وانت في مكانك خليك متقن, جاهد شيطانك , اتقن عملك , احسن علاقك بالله.... يلا من دلوقتي نستخدم منهج النبي منهج التخطيط والعمل ... المنهج الرباني اللي رباه عليه الله تعالي... عايزين من دلوقتي نخطط لمستقبلنا.... عايزين ننجح في كل شئ... عايزين نكون شخصيات مؤثرة... نتقن عملنا... نجهز نفسنا... نقاوم شيطاننا.... مقامك حيث أقامك... لو انت مدرس ... مقامك انك تكون مدرس أمين..... لو انت طبيب مقامك انك تكون طيب امين متفوق.... لو اانت شرطي... مقامك انك تكون عادل غير ظالم امين في تعاملاتك.... يلا من دلوقتي... نمشي علي خطاه صلي الله عليه وسلم... نمشي علي منهج النبي.... المنهج الرباني الحكيم... جزاكم الله خيرا... ربنا ينصرنا ويعزنا..

 
On 1/3/09, 5:44 PM , عابر سبيل said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اسمح لي يا اختي غربتي ان يكون تعليقي خارج الموضوع
واسمح لي ان ادخل في دائرة النقاش مع الاستاذ كن جميلا الذي قد بدأ تعليقه بسؤال غربي جدا الا وهو
هل سينظر اليهود علي اخواننا وما هم فيه حتي نشتعر الايات
والاعجب من ذلك انه مقتنع برأيه
وله ذلك ولكن ليس له ان يفرضه علي احد
وكويس ان طرحه للنقاش
اولا احب انا له ان اخوانا برضه عمروهم ما هينصروا بالحماس الزائد اللي من رأي لا يسمن ولا يغنني من جوع وكون ان احنا فكرنا ان احنا بعدين عن ربنا علشان كدا بتتدعي علينا الامم كما قال الحبيب عليه الصلاة والسلام وخرج مننا حد يذكرنا بكتاب الله الذي هو دستور حياتنا
لو متاملناش كلام ربنا دلوقتي وبندأنا نتغير اما هنتمله امتي
وعايزة اقول حاجة تاني
هو النبي عليه الصلاة والسلام في غزة بدر كان ايه حاله
مش الابتهال والدعاء واللجوء الي الله لو حضرتك هناك هتقول له لا لازم يارسول الله تاخد سلاح وتحارب اصل الوقتي المعركة شغاله ولازم كلنا نحارب مش ندعي
ولا ايه رايك حضرتك
وحاجه كمان هو مش سيدنا موسي استسقي لبني اسرائيل ومنعوا المطر بذنب واحد منهم ولما تاب نزل المطر مش يمكن ان ذنوبنا كلنا سبب في اللي بيحصل لهم في غزة وتكون حضرتك وانا وغيرنا سبب في ذلك
ياريت نتقي الله لان ربنا هيسألنا عن كل افعالنا
وكفايانا بقي هد في بعض
تقبلي مروري وان شاء الله اكتب باقي التاملات في سورة الكهف
اني احبك في الله

 
On 1/3/09, 6:49 PM , ghorBty said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كن جميلا
هرد علي السؤال ان شاء الله
بس
دعنا نتدفق علي شئ ان الامه الاسلاميه كلها بعيدا اختلاف الجنسيات واللغات و و و و انا بقول كلنا تحت لواء لا اله الا الله محمد رسول الله والحكايه مش حكايه غزة والا احنا دائما المكان اللي بيضرب كل الانظار تتجه اليه وننسي الباقي ما العراق لسه فيها اللي فيها وافغانستان ووو غيره من المسلمين الي متشرديين هنا وهنا كل دول فين احنا منهم احنا المفروض نشيل هم كل مسلم في كل مكان ونشيل هم احنا ليه بقينا مستضعفين كدا ودم المسلمين ما لهوش قيمه عندهم استباحوه في كل مكان يروحوا له ليه ؟

لاننا ضعفاء ومشتتين وبدل ما نكون رابطه واحده قويه نقف بيها تحت لواء واحد قدامهم لا بنضرب في بعض وبنعادي بعض وبنوجهه اللوم لبعض وسمحنالهم يعملوا فينا ما بدلهم

يبقي لو بندور علي حلول احنا نبدور اننا نعيد بناء الامه الاسلاميه ككل كل واحد في بيته مسئول ودا اللي ربنا هيسالنا عنه ولو كل مسلم في كل مكان في المعمورة حس بالمسئوليه الفرديه ديه اكيد حالنا ككل هيتصلح ولو بعد حين المهم انه يتصلح والتمكين لينا ان شاء الله في الاخر بس الصبر والشغل والجد والاجتهاد والعمل عمر البكاء علي اللي فات ما هيرجع اللي راح ولا هيرجع هيبتنا اللي راحت ولا حتي الحماس اللي مش متخطط له بيدي نتجه

جانا علي السؤال بقا

هل سينتظر اليهود أن نصلح أحوالنا أولا ..؟

لا طبعا ما هم خلاص استنوا كتير وخططوا لحد ماضعفنا وهما بنوا قوتهم يشوفوا بقا حالهم علينا صبروا ونالوا ومش هنلومهم لانهم ناس صبرت وخططت واختاروا الوقت المناسب اختاروا الوقت اللي المسلمين نسيوا دينهم وبقا تفكير معظم شبابهم المصاحبه والحب وحال الجامعات قدامك روح اتفرج والا بلاش افتح اي قناه من 1000 قناة بتاعت الاغاني وشوف الرسائل اللي تحت يبقي ما نلومش لا امريكا ولا اليهود علي خيبتنا احنا نلوم نفسنا لو لقوا جبهه قويه قدامهم عمرهم ما كانوا هيعملوا اللي عملوه لانهم اصلا جبناااااااء واحنا بقينا ضعفا وعبيد لشهواتنا ومش هنسترد كرمتنا الا لما نفووق ونتغير

تاريخ اليهود من ساعة ما فكروا يكون ليهم مكان يجمعهم هتحكي لينا ازاي تخطيطهم وصبرهم

طيب نتعلم بقا احنا ونبدا مش بيقولوا طريق الف ميل يبدا بخطوه

لعل اللي حصل دا وربنا خلهم يعملوا اللي بيعملوه دا علشان نفوق ونبدا في الخطوه ديه والصبر دا قصص الانبياء كلها بنتعلمنا ازاي صبروا وتعبوا وفي الاخر كان ليهم التكمين والنصر علشان نتعلم ونعتبر

واخيرا

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ


دا وعد ربنا لينا بس نكون مؤمنين بحق



غربتي

 
On 1/3/09, 6:49 PM , Kiara said...

ياربي

الموضوع خطير جداااااااا

ومعاكي حق اللي مش حاسس بخطورته يفكر في يوم القيامه

جزاكي الله خيرا

 
On 1/3/09, 9:59 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أختي غربتي
***********
الحمد لله علي إجابة السؤال ولعلها تفتح مجالا أوسع لليضاح بسؤال يوصل إلي فهم تجاه القضايا الإسلامية

1: أنبه أني لا أختلف في أننا السبب.

2: أنبه أن ينتهي حديثك عن كلامي بأنه بكاء علي اللبن المسكوب لأني بتوفيق من الله في حواراتي القادمة مع حضرتك سأذكر بالدليل من القرءان والسنة والاثار عن الصحابة والتابعين وعن السير الذاتية للخلافات الاسلامية السابقة وعن أقوال العلماء المعاصرين حاليا فالحمد لله لدي من الادلة الكثير ولكني أود المناقشة تبعا لإسلوبي الذي يوصل المعلومة بالنقاش لا بالتلقي.


ومن هنا أسأل سؤالي الثاني

""لو قام أحد المجرمين وإغتصب بيت جيرانك المجاورين لك

1:هل ستهبين لنجدت الجار أولا ثم البحث في أمور السبب وكيف لا نجله يهجم مرة أخري

2: أم تبحثين كيف لا تجعليه يأتي للهجوم مرة أخري وتتركيه يغتصب أرض الجار المجاور.

أود بحق أن تجيبي علي أسئلتي وسيتضح الأمر بإذن الله

أبو فاطمة

إسمحيلي بالرد علي عابر سبيل

 
On 1/3/09, 10:12 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

عابر سبيل
***********

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تقبلي كلماتي بصدر رحب حتي يتضح الأمر

1: جزاك الله خيرا علي "حماسك الزائد"ولا أعلم من أين ستنتجتي ما قلتيه

2: حضرتك حذرتي مما وقتي أنت فيه وللدليل راجعي أول تعليقاتي لمعرفة ذلك

3:إن وددتي النقاش معنا فلتبدائي من حيث إبتدأنا لا تقطعي الحديث لتجيبي فلتكون البداية إجابة السؤال

4: " كفايانا بقي هد في بعض " من هو الذي دفعه حماسه ليندفع نحو الاخرين ليتهمهم بما إستنتجه هو لا ما قالوه هم

5: من أين كان النصح والنقاش هد في بعض وإلا نلغي النقاش ونسبح بحمد من يكتب أرائه دون أن نناقش بعضنا لبعض فلو خرجت أنا عليكي الغد بكلام يسب الاسلام فليس لكي أن تناقشيني وراجعي السيرة النبوية الذي راجعت فيها زوجات النبي صلي الله عليه وسلم كلامه صلي الله عليه وسلم

6: حضرتك أنا لم ألزم أحدا برائي بل بالعكس رشحت رأي الاخت غربتي جزاها الله خيرا وراجعي أيضا تعليقي لو سمحتي

7: ثم إن حضرتك إفتراض الـ(لو)خطأ في الإسلام فلا يصح لو أنت مع النبي ماذا كان سيحدث

8: أتمني حضرتك تتجاوبي معنا في النقاش بجد هكون أول المستفادين من هذا النقاش الشيق لنضع أيدينا علي الطريق الصحيح في الإصلا من أين نبدأ

أبو فاطمة تشرفت بنقاش حضرتك وتعلمت منه الكثير بجد والله أعلم بما أقول

 
On 1/3/09, 10:30 PM , فشكووول said...

غربتى :
اللهم اجعل هذا فى ميزان حسناتك .. والله انها نصائح غاليه نسأل الله العلى القدير ان يهدينا لها وما كنى لنهتدى لولا ان هدانا الله ..
تحياتى

 
On 1/3/09, 10:52 PM , كلمة حق said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أختى غربتى
بارك الله فيكى على هذه الرسالة الرائعة
اما بعد

بالنسبة للنقاش الدائر

رأيى ان
السبب فيما نحن فيه هو ما ذكرتيه أنت من ضياع لدين ولكن ما هو الحل الان ؟

الحل فى نظرى هو
أن نعمل على محورين متوازيين
الاول هو إصلاح النفس والمجتمع للعودة لدين الله والدعاء والمقاطعة والتبرع

الثانى الجهاد وإن لم يتيسر الجهاد فلدينا أفضل من الجهاد وهو كلمة حق عند سطان جائر

ولكن لا يجب علينا أن نقول ان كل ما نسطيعه هو الدعاء وإصلاح النفس فهذه كما قال الشيخ حازم أبو اسماعيل بهذا الشكل مخدر لضميرنا نوهم أنفسنا أننا بذلك قد فعلنا ما نسطيع

وأظن أن هذا ما يقصده الاخ أبو فاطمة

بالنسبة للأخت عابر سبيل
***********************

"و النبي عليه الصلاة والسلام في غزة بدر كان ايه حاله
مش الابتهال والدعاء واللجوء الي الله لو حضرتك هناك هتقول له لا لازم يارسول الله تاخد سلاح وتحارب اصل الوقتي المعركة شغاله ولازم كلنا نحارب مش ندعي"

أذكرها أن النبى والمسلمون قد أعدوا العدة للجهاد وأقبلوا على المشركين ثم بعد ذلك دعوا الله أن بنصرهم ولم يجلسوا فى بيوتهم ويكتفون بالدعاء

وهى بنفسها قالت أن الدعاء لا يستجاب بسبب وجود واحد فقط عاصى فما بالك بأمة عاصية

انا لا أقول الا ندعو فأنا أدعو الله ليلا نهارا لهم ولكن لا نعتبر الدعاء كل شىء وأن يكون الدعاء مع التحرك وليس السكون

أظن وصلت الفكرة

جزاكم الله خيرا جميعا

وتقبلوا تحياتى

 
On 1/4/09, 1:36 AM , saheda.com said...

المرشد العام يطالب المسلمين بالتحرك لنجدة غزة... كتائب شهداء الأقصى وسرايا القدس وباقي فصائل المقاومة تعلن أنها تقاتل جنبًا إلى جنب مع كتائب القسام وتقول إنها معركة الفرقان كما أعلنت القسام... الجيش الصهيوني يسحب أجهزة اللاسلكي من جنوده بعد اختراق حماس لها... سلطات الاحتلال تطلب من المغتصبين على بعد 40 كم من غزة التزام الملاجئ... مصادر صهيونية تعترف بسقوط قتلى و25 جريحًا بين قواتها... الاشتباكات بين المقاومة الفلسطينية وجيش الاحتلال تدور في محيط 2 كلم فقط... كتائب القسام قصفت العدو اليوم بـ 24 صاروخًا و17 قذيفة هاون و4 عبوات ناسفة... أنباء صهيونية عن ارتفاع القتلى في صفوف جيش الاحتلال إلى 9 من بينهم قائد لواء جولاني... جيش الاحتلال يؤكد سقوط 5 صواريخ للقسام في النقب... القسام تحاصر أكثر من 12 جنديًّا صهيونيًّا أعضاء قوة صهيونية خاصة بالقرب من شرق قطاع غزة... نتيجة المقاومة الشرسة مجلس الأمن يعقد اجتماعًا خاصًّا لبحث الأوضاع في غزة بعد ساعتين من الآن... توغل قوة صهيونية خاصة في منطقة رفح... إعلاميون صهاينة: حماس نجحت في شن حرب نفسية على الجيش الصهيوني... مصادر إعلامية صهيونية تؤكد التفاف المقاومة على جنود الاحتلال من الخلف مستخدمين الأنفاق... القناة العاشرة الصهيونية تعترف ببطء العملية العسكرية في غزة نظرًا للمقاومة الشرسة... الرقابة العسكرية الصهيونية تفرض حظرًا إعلاميًّا على مجريات الأحداث في الحرب الدائرة داخل قطاع غزة بعد الأنباء عن وقوع قتلى وجرحى في صفوفهم... كتائب القسام تؤكد أنها تحاصر قوتين صهيونيتين في رفح وشرق قطاع غزة... كتائب القسام تعلن اختراقها لموجة اللاسكي الخاصة بالجيش الصهيوني وأنها سمعت من خلاله التبليغ عن مقتل 5 جنود صهاينة وإصابة 21

 
On 1/4/09, 12:34 PM , zainab said...

السلام عليكم و رحمةالله و بركاته

كل كلام ربنا سبحانه وتعالى طبعا جميل والأيه اللى بحب دايما أقرأها و لها
تأثير عليا

بسم الله الرحمن الرحيم
و لنبلونكم بشئ من الخوف و الجوع ونقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرين الذين اذا أصابتهم مصيبة قالوا انا لله و انا اليه راجعون أولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و أولئك هم المهتدون

صدق اللهالعظيم

سورة البقرة

 
On 1/4/09, 4:50 PM , عابر سبيل said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كن جميلا
اولا تقبلي انتي ردي عليكي بصدر رحب لان الخلاف في الرأي لايفسد للود قضيه
وكمان
رأي صواب يحتمل الخطأ وراي غيري خطأ يحتمل الصواب
ابدأ تعليقي ممكن اسأل
حضرتك في الاول ايه الموقف الايجابي اللي خدته تجاه اخوانا في غزة وياريت تقولنا علشان تنعلم منه
لاني بجد كنت بشوف من زمان صور القتل في العراق ولبنان وفلسطين وغيرهم كتير وعلي المقابل بشوف المظاهرات في كل مكان والكلام المتحمس وكلنا عرب واحنا عايزين الشهادة ولكن كله كلالالالالالالالالالالام
اما علي ارض الواقع بيت المقدس مازال محتلا والعراق تمزقت
حضرتك هتقولي احنا مافيش في ايدينا القرار
وفعلا معاك حق يبقي لم بندأ نفكر بشكل مختلف وان الحل لهذه القضيه في ايدينا كلنا مش في ايد المحاربين بس ولازم نرجع لكتاب ربنا يبقي في الحاله ده احنا غلط ولا ايه رايك حضرتك
وحضرتك قلت كلمه ياريت تتدقق فيها شويه
وإن كنت أرحب بهذه الطريقة في الحل بل هي الحل الوحيد ولكن ليس وقتها الأن والناس بتموت
وهي ده الكلمه اللي بنيت عليها رأي انها هد في بعض ان نفسي لما قرأت التعليق حسيت ان حد بيقولي انتي مافيش فايدة انك تمكسي القرآن وتقرئ
لازم بل يجب عليا ان اعمل حاجة تانيه لنصرة اخواتي في غزة
بش ايه هي انا مش عارفه
فلو حضرتك توضح ايه الحل من وجهه نظرك يكون احسن يمكن كلنا نقتنع ونعمله ونبقي كلنا في ميزان حسناتك
وحضرتك قلت ان سؤالك نقاش وليس هد
بس كان ممكن لو فيه حل افضل من وجهة نظرك كان ممكن تعرضه ونتناقش في الحل ده ومدي فعاليته وده
رأيي لو انا كنت مكان حضرتك
ثانيا ان كلام حضرتك ماكنش راي ده سؤال بتطلب رأيها هي فيه
ولسه الي الان لم نسمع راي حضرتك انت فيه
ثالثا لو ان اخطأت في التعبير في افتراضي لو فانا (استغفر الله واتوب اليه)
ولكن كل ما كنت اريدة هو ان النبي هو قدوتنا ولازم نقدي به في كل حياته
واذكر نفسي وحضرتك بالسيرة ومواقف النبي عليه الصلاة والسلام
ياريت حضرتك ترجع الي سيرته وتشوف لما حد من الصحابه كان بيعرض فكرة أو عايز يسأل سؤال كان بيقولايه لما سلمان رضي الله عنه اشار بحفر الخندق وكانت فكرة ماذا كان رده عليه الصلاة والسلام
واقصد من ذكر هذا الموقف ان اختنا غربتي عرضت فكرة فماذا علينا ان نفعل مع هذه الفكرة
نهايه التعليق
كلمه لحضرتك
انا حسيت لما قريت تعليق حضرتك الاول انه تثبيط للهم وده اللي وصلني انا شخصيا من سوال حضرتك ولو مش هو ده المفهوم من كلام حضرتك ليه اختنا غربتي لم تواقفك هي كمان الرأي
والله من وراء القصد
وربنا يوفقنا جميعا الي صراطه المستقيم
وعلي فكرة ان بحب النقلش جدا وهوتقربيا هوايتي
لان عندي قناعه ان بالنقاش ان مستفيدة في جميع الاحوال فقد يكون رأ يخطأ فأصححه وقد يكون صواب فأثبت عليه
الله المستعان
وقفنا الله جميعا الي ما فيه الخير

 
On 1/4/09, 7:55 PM , ghorBty said...

السلام عليكم

سنعود للنقاش ان شاء الله حالا بس

اتكلم شويه في اساس الموضوع وهو تدبير الايات النهارده انا حسيت بأيات وحبيت اقولكم عليها

الواحد لما يكون في عز الحر وتجي نسمة هوا كدا بسيطه بيكون ايه احساسنا ساعتها انا عن نفسي بقول الله والواحد بيحس انه احساسه بالحر خلاص راح اول ما النسمة الهوا جت وبينسي انه من شويه كان مضايق ومخنوق من الحر وان كان الاحساس دا لا يقارن باللي هقول عليه بس مجرد مثال بسيط يوضح اللي عايزه اقوله
بسم الله
ذكر الجنه في القرءان وذكر نعيمها برضوه لما الواحد بيسمع الايات ديه بيحس انه ما يلاقيه في الدنيا كله يهون وبينسي اي احساس صعب هو عايشه كنت بسمع النهارده في سورة الواقعه واد ايه النعيم اللي ربنا جعله لاصحاب اليمين الجزء اللي حسيت بيه يمكن علشان كنت وسط الزحمة والضوضاء كتير حواليا بس لما سمعت الايات ديه كانت زي نسمة الهوا بالضبط في عز الحر

يقول عز وجل

لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا تَأْثِيماً{25} إِلَّا قِيلاً سَلَاماً سَلَاماً{26} وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ{27} فِي سِدْرٍ مَّخْضُودٍ{28} وَطَلْحٍ مَّنضُودٍ{29} وَظِلٍّ مَّمْدُودٍ{30} وَمَاء مَّسْكُوبٍ{31} وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ{32} لَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ

يا سلام علي الهدوء
والخير والرزق

وبعد ما الواحد عاش الايات وذكر النعيم تجي بعد كدا الايات وتتكلم عن اصحاب الشمال ربنا يرحمنا برحمته والانتقال دا اكيد ليه حكمه سبحانك يا ربي

وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ{41} فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ{42} وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ{43} لَّا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ{44} إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ{45} وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ

والله اعلم طبعا بمراده بس انا حسيت ان في انواع من البشر بتجي بالترغيب يعني تسمع عن نعيم الجنه تلاقيها بتعمل علشان تنال النعيم دا وكله طبعا بعد رحمة ربنا عز وجل

وفيه ناس من البشر بتجي بالترهيب فلم يسمع ما يلاقيه اصحاب الشمال ممكن ساعتها يوزن اموره ويراجع نفسه ولو فيه ذنب مصر عليه بعد ما سمع وظل من يحموم لا بارد ولا كريم اذن هيفكر ساعتها كويس

وزي ما الرسول عليه الصلاة والسلام قال

كل أمتي يدخلون الجنة إلا من أبى " قيل و من أبى يارسول الله ؟ قال :" من أطاعني دخل الجنة و من عصاني فقد أبى


ربنا يرحمنا ويرزقنا الطاعه وحسن الفهم والتدبر

غربتي

 
On 1/4/09, 8:19 PM , ghorBty said...

وهج حبيبتي

دائما ربنا يبارك لك تضعي يدك علي الحقيقه بعينها

ايوا نفسي اعرف بجد ايه هادفهم بالضبط هؤلاء الفئه يعني بيتظهروا ليه سواء كانوا مغنيين والا اللي انت حكيتي عندهم ربنا يهدينا ويهديهم
يعني هدفهم ايه نصر مين ؟ والا زعلانين وغضبانين علي ايه ؟
انا اللي افهمه واعرفه كويس ان الصحابه كانوا بيحاربوا علشان اعلاء لا اله الا الله محمد رسول الله يعني علشان دين ربنا يعم الارض علشان كدا ربنا وقف معاهم ونصرهم

طب دول بيتظاهروا ليه علشان الدين برضوه والا ايه بالضبط

طيب لو علشان دين ربنا طب ماهم بيحربوه بالفساد اللي بينشروا بين الناس وان كان بعضهم معتبرها رساله مش عارفه رساله ايه ديه ربنا يعغر لنا ويغفر لهم

علشان كدا بجد احنا الميزان عندنا خربان علي الاخر ومش مضبوط ولازم نرجع للمنهج ونشوف حالنا منه فين

وزي ما قلتي بالضبط

لازم كل واحد يبدا بنفسه

بس دا هيحصل امتي

لما كل واحد يحس انه سبب في المشكله بذنوبه وتغافله

وكمان المشكله مش غزة والا العراق والا ......... لا المشكله مشكله دين ليه كدا بقينا مستضعفين وليه الفساد عم علينا وليه بعدنا عن دينا اللي ربنا شرفنا بيه

الواحد بجد كل لما يفكر في الحال بيحس لنه قدام حيطه سد والعقول مش عارفه بتفكر ازاي وباي منطق بس نسال الله السلامه وان يتوفنا غير خزايا ولا مفتونين اللهم امين


وهج

بارك الله فيك ومستنيه تأملاتك مع كتاب الله .. اسال الله لك راحه تملا قلبك وعمل يرضي ربك


غربتي

 
On 1/4/09, 8:46 PM , ghorBty said...

كن جميلا

اهلا بحضرتك وانا ايضا انبه اننا نتناقش لا نلقي بالكلام

بسم الله

انا حسه اني في امتحان بس خير ان شاء الله

سؤال كويس جدا وان كان مش في حجم المشكله اللي احنا فيها لانه مش جار واحد دول جيران واخوه لينا متاهنين جوا وبرا وفي كل مكان نروح بقا نساعد مين والا مين ربك المعين

صحيح ممكن الاتصال بصديق

والا خلاص هجاوب وامري لله

اولا الحالة اللي انا فيها هي اللي هتحتم عليه الاختيار بمعني

لو انا عارفه ان مساعدتي لجاري دا فيها نجاه ليه وحمايه من العصابه ديه ومعايا اللي يحمنا انا وجاري ونطلع منها سلام وباقل الخسائر طبعااااا وبدون تردد هساعده علطول

لكن لو انا مش اهل لدا ونزولي لمساعدته هيعرضه ويعرضني لخطر اكبر ويعرض بيتي واهلي كمان للخطر والبهدله يبقي ديه مجازفه ما حدش هيتلام عليها غيري انا لان مهما حصل لي من بهدله ومرمطه الكل هيقول انتي مالك حد قالك تدخلي مدام ادخلتي استحملي بقا اللي جرالك ويسيبوا الجاني الاساسي اللي هما العصابه وهيمسكوا في المجني عليه والواقع بيكون دائما امر من الكلام

والا بقا كمان لو العصابه ديه كانت حطاني في دماغها وانا كنت جزء من اهدافها واديت لها الفرصه علي طبق من ذهب انها تدخل بيتي وتهيني وتبهدلني وكمان محدش هيقدر ساعتها يساعدني لاني انا اللي بدات ونزلتلهم بنفسي وبدل ما بقا بيت واحد هيبقي مجازره كبري ما عملناش حساب ليها

هنا يكون اكتمل الزمن المحدد للاجابه وعلي غربتي ترك الورقه

حاضر ومنتظره بقيت النقاش من غير لبن مسكوب ولا قهوه


غربتي

 
On 1/4/09, 9:44 PM , ghorBty said...

السلام عليكم

كلمة حق

اهلا بحضرتك .. بارك الله فيك

حضرتك فعلا قلت كلمة حق

اننا لازم نمشي علي محوارين متوازيين

حل طويل الامد بس ان شاء الله لو اطبق صح هيعطي بعون الله نائج كويسه ومرجوه الم يقل الله عز وجل

إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

و

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

والايات في كدا كتير
وكمان دا حل في ايدينا كلنا

في ايد كل واحد بل واجب علي كل واحد فينا انه يصلح نفسه ويصلح الي حواليه ويامر بالمعروف وينهي عن المنكر ودا اصلا سبب الخيريه اللي ربنا ادهالنا يبقي دا حل كويس جد بس عايز صبر وعزم وربنا بيقول

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ


والحل التاني

طبعا ياريت احنا كلنا نفسنا نشفي صدورنا منهم ومن عميلهم فينا ونشوفهم كدا مذلولين ومتهانين بس الحل دا مش في ايدي انا ولا في ايد افراد بتنادي بيه دا سياسه دول وقرارات احنا ما نعرفش نتاخذها او نفرض فيها راي يبقي علي الافراد ديه انها تسلك الحل الاول مع تجهيز نفسها للحل التاني لعل الله يجعل لها مخرج

وبالنسبه لقول حق عند سلطان جائر

دا بقا دور علماءنا ربنا يبارك فيهم هما الي عليهم الدور دا والله المستعان


جزاك الله خيرا

متشكرة جدا دخولك في الحوار

غربتي

 
On 1/4/09, 10:12 PM , ghorBty said...

زينب حبيبتي الغاليه

ربنا يبارك لك فعلا ايه جميلة جدا

لان اكتر شئ محتاجينه في ايامنا ديه هي الصبر ربنا يجعلنا من الصابرين

احب اشارك معاك بكلمة

والصبر انواع

صبر على طاعة الله، وصبر عن معصية الله، وصبر على أقدار الله.

وزي ما الرسول عليه الصلاة والسلام قال

ما أعطى أحد عطاء خيرا أوسع من الصبر

ربنا يرزقنا الصبر الجميل

ودا الصبر دون شكوي يعني الصبر والرضا في نفس الوقت

اهديك هذه الابيات بحبها جدا بتدعوا الي الصبر



كن عن همومك معرضا
و كل الامور الى القضا
و ابشر بخيرٍ عاجلٍ
تنسى به ما قد مضى
فلربما وسع المضيق.... ولربما ضاق الفضا
فلربَ أمر مسخـــط لك في عواقبه رضـى
الله يفعل ما يشاء
فلا تكن متعرضا


ربنا يكرمك يا رب ويكون نهايه الصبر خير ان شاء الله

غربتي

 
On 1/4/09, 11:30 PM , mahasen saber said...

ربنا يجعلنا من حفظة القران والعاملين بما فيه
وليس قارئينه فقط

جزاك الله كل خير

 
On 1/5/09, 12:51 AM , المعتصم said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختى الكريمة غربتى
تحياتى وتقديرى وشكرى على هذا البوست العظيم والعمل الجليل الذى سيكون بإذن الله تعالى فى ميزان حسناتك يوم القيامة
صحيح انا داخل متأخر شوية بس النت كان عامل عمايلة فينا هنا فى الصعيد
نبدأ
وبمناسبة ظروفنا كأمة اسلامية انا دايما بحب اردد الاية الكريمة اللى بيقول فيها رب العزة - جل فى علاه-
((يأيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون))
فهذه دعوة لنا كمسلمين ان نكون مؤمنين وان نعمل مع ايماننا وان نصبر على بلائنا وان نرابط ونجاهد كل اعدائنا وعندما نعمل سنجد الجزاء وهو الفلاح والفلاح معناه النجاح وهنا هو ليس مجرد نجاح عادى انما هو نجاح فى علاقتنا بربنا عز وجل وما اجمل هذا النجاح الذى ليس له نتيجة الا النصر فى الدنيا وجنة النعيم فى الاخرة جعلنا الله من قاطنيها يارب
أختى لى كمان اقتراح وهو ان نبدأ ايضا بتطبيق فكرتك على سنة نبينا الحبيب - صلى الله عليه وسلم-ومش هقول انه بالضرورة اننا نخليها ورد يومى لا بس كل ماتتيسر الظروف نحاول ندور فى كتاب من كتب الحديث ونقرا فيه شوية
اما بالنسبة للنقاش الحامى الدائر بينك وبين الاخ ابو فاطمة فهو حوار مفيد ونقاش فعال ولكنى
احب ان اقول له يا اخى الكريم اننا نعلم انك تريد ان نضع حلول عمليه بجانب هذا الحل وذلك لنصرة الامة فى ازمتها الحاليه ولكن قد يفهم من كلامك انك تسبط الهمه فى مانحاول ان نفعله لذلك نرجو منك ان تكتب رايك ومقترحاتك بوضوح اكثر فليس كلنا لنا نفس التفكير والعقليه
فلولا اننى من متابعى مدونة رابطتى هويتى اسلامية واعرفك لكنت ظننت بك الظنون
ارجو ان تتقبل رايى بصدر رحب
وكما قيل ويقال الخلاف فى الرأى لايفسد للود قضيه
أختى الكريمة تقبلى تحياتى ودمتى بكل ود وخير

 
On 1/5/09, 12:03 PM , saheda.com said...

أعلنت كتائب الشهيد عز الدين القسام الذراع العسكري لحركة المقاومة الإسلامية حماس أنها قصفت قاعدة حتسور الجوية شرق مغتصبة كريات ملاخي بصاروخي جراد، وفجَّرت عبوة أرضية بناقلة جند صهيونية شرق بيت حانون، كما أطلقت ثلاث قذائف "RPG" تجاه آليات صهيونية شرق التفاح.



وأكدت الكتائب أنها قنصت جنديًّا شرق بيت حانون، وأطلقت صاروخ جراد على مغتصبة يفنة، وصاروخين على مغتصبة أشكول صباح اليوم، كما قصفت دبابةً وجرافةً عسكريةً بقذيفتي "آر بي جي".



وفي السياق نفسه أعلنت سرايا القدس الجناح العسكري لحركة الجهاد الإسلامي، مسئوليتها عن تفجير عبوة ناسفة بدبابة صهيونية فجر اليوم؛ حيث تمكَّنت الوحدة الهندسية التابعة لسرايا القدس من تفجير عبوة ناسفة شديدة الانفجار تزن 50 كجم بدبابة صهيونية شرقي حي الزيتون جنوب مدينة غزة بجوار بيت "آل حسنين" شرقي حي الزيتون، وإصابتها إصابة مباشرة وانبعاث الدخان منها".



وأعلن مقاتلو سرايا القدس أنهم تمكَّنوا من تفجير عبوة أفراد في قوة صهيونية خاصة كانت موجودة قرب مسجد التوحيد بحي الزيتون شرق مدينة غزة؛ الأمر الذي أوقع عددًا من القتلى والجرحى في صفوف تلك القوة، بحسب تأكيدات المجاهدين.



ووفقًا لروايات شهود العيان، فإنَّ رجالَ المقاومة اتبعوا تكتيك الانتظار والاستحكام في مناطق آمنة وواصلوا التمركز في المناطق المأهولة بالمواطنين لينطلقوا في غارات محسوبة لمهاجمة قوات الاحتلال الصهيوني.



وأكدت مصادر صحفية داخل غزة أن مساندة جماهيرية قوية، للمقاومين يقومون بتغطية أغلب الشوارع الفرعية في المدن لتسهيل تحرُّك رجال المقاومة، مستخدمين أغطية وسواتر بسيطة تبرَّع بها مواطنون لاستخدامها في التمويه على حركة المقاتلين

 
On 1/5/09, 6:16 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

عابر سبيل
**********

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أختي في طريق الله أقول وبالله التوفيق

1: أتمني عندما تسأليني أن لا تجيبي بلساني أرجو ذلك لأنه يؤثر علي المدونين القارئين والحاضرين للنقاش ونحن هدفنا الوصول للحق والطريق الصحيح.والافضل والامثل ولذلك سأعتبر ردك بالنيابة عني ملغي كليا من نقاشي معك فلن أناقشه وإنما سأجيب علي السؤال باذن الله.

2: ولي تعقيب بسيط لجملة كلاااااااام اللي حضرتك أثرتيها ولقد ناقشة فيها أحد الاخوات علي الرابطة وتم شرحها وتوضيح سقوط هذه العبارة بل وعدم جدواها وإليكي رفضي لأن تقولي أن ما يحدث ما هو الا عبارة عن كلام.

أقول اليس ما نفعله في نقاشنا الان ما هو الا كلام وما كتبته أختي غربتي من إقتراح نحو التغيير هو عبارة عن كلام وما قاله العلماء من افعال الخير الا كلام وما نقل عن النبي صلي الله عليه وسلم من افعال واقوال وإقرار ما هو الا عبارة عن كلام وما جمع في البخاري ومسلم والصحاح ما هو عبارة الا عن كلام ولقد قال النبي عن القرءان أنه كلام ربنا

فالعبرة أختي ليست في الكلام ولا قائلة إنما في المستقبل لهذا الكلام فحضرتك أحد الناس قلت له صلي الفجر فلم يصلي فبذلك يكون مبررا ان أقول ما هو الا كلام

لا والف لا إنما متلقي الكلام هو الخاسر أو الفائز

فأرجو منك كما قلتها لأختي غربتي كفانا ترديد ما لا معني له ولا يمثل سوي ما نرفضه وسيجعلنا نكف ونقف عن دعوة الله يوما ما بدعوي أنه كلاااام

3: أنبه حضرتك الي الان أنك لم تجيبي علي سؤالي .الاول والثاني

4: ثم في النقاش لا يعتد بكلمت أنا حسيت أول أنا إستشعرت إنما هل صياغة السؤال تؤدي الي معنين أم معني واحد ولذلك لو السؤال حضرتك مش واضح ممكن أوضحه لكي ولكن لا تدخلي النوايا في الموضوع إنما الظاهر من السؤال

5: أما بخصوص الموقف في غزوة بدر أعتقد أن أخي أبو خيري كلمة حق أجاب عنه مستوفي فيه كل شئ ولكي أن أوضحه إن أردتي من السنه بالدلائل والبراهين.

6: حضرتك بتقولي ما هو موقفك تجاه ما حدث في غزة ..

أولا ليس لي أن اقول الدعوة الي الله بسبب الحمد لله لابد أن تكون مخلوطه في دماء كل مسلم غيور علي دينه ولكن الدعوه الان لن تغير قدر ما اقوله لحضرتك.

1: قلت كلمة حق مع الاف البشر والناس وتعبيرا عن مدي الأسف لإغلاق معبر رفح

اللي حضرتك بتقولي عليها كلام
ولكن إسمعي قول النبي صلي الله عليه وسلم.
""أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر ""
""لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر ولتأخذن علي يد السفيه ولتحملنه علي الحق حملا وإلا يصيبكم الله بعذاب فتستغفرونه فلا يغفر لكم.

يقول المولي عز وجل وإنتبهي لهذه الاية التي يقول فيها ربنا موضحا ان النصيحة وإن لم تؤثر فلقد بلغ بها الانسان معزرته أمام الله يقول

" وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ {164} فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ""

ويقول سيدنا عثمان بن عفان " ان الله ليزع بالسلطان ما لا يزع بالقرءان ""

أ] ينفذ شريعته بالسلطة ما لا يستطيع القرءان فعله
قائل العبارة ذو النورين الذي قال عنه النبي صلي الله عليه وسلم ما ضر عثمان ما فعل بعد اليوم ولكنه قالها بعد أن فقه الاسلام بحق وفطن له وعلم منه الكثير والكثير وهو عثمان رضي الله عنه

أختاه إن لم تقفي اليوم وتقولي للظالم لا لغلق المعبر لا لموت الاطفال والصغار لا للدمار لا للخيانة والعمالة لا لكل ذلك والله إن مبارك ليعلم أن هناك من في الامة من يؤمن بان غلق المعبر راحة بال ولن يتحرك له ساكن لذلك أختاه الموضوع هيتغير لدي العدو لو علم إن أنا وانت وغيرنا لا ينامون بل هم في الشارع حتي يتوقف العدوان لأوقف العدوان فورا

أقول والحمد لله أثر هذه الغضبه وقول الحق
1: تغيير القرار السياسي في الاردن
2: تغيير القرار السياسي في قطر
3: تغيير القرار السياسي في تركيا
4: تغيير القرار السياسي في السودان

والمزيد يأتي باذن الله ولكن المشكلة أن المصريين لا يؤمنون بذلك خصوصا المصريون


2: الحمد لله ثاني شئ وهو الاهم لدي هو نشر القضية الفلسطينية وقضية غزة في الشارع والحمد لله لقد ناقشت الكثير الذين يقابلونني في الشارع كل يوم وغيرت لديهم الكثير من الافكار فمنهم
أ-من يقول احسن
ب- كمان وكمان
ج-هما اللي عملوه في نفسهم
د-إحنا ملنا
ه-قرار الرئيس الرئيس علي حق عرفه الجامع
و- كانوا يعيشوا مع اليهود في سلام احسن

والكثير والكثير فتغييري في أفكار الكثير أفضل لي أن أجلس صامت تجاه ما يحدث في غزة

3- دعوتي لكثير من العلماء بمقابلات شخصية للتحدث في هذا الامر وأراسل الكثير وسيكون عما قريب حديث مع
أحد العلماء الاجلاء حوار مطول علي الرابطة وايضا مع أحد المستشارين في عليم القضاء

4- دعوتي الجهرية في شارعي وبلدي للمقاطعة وفي المسجد الذي ألقي فيه الدروس لتنشيط المقاطعة ولم التبرعات لفلسطين وغيرها من الوسائل الذي يحتاجها إخواننا في غزة الان ولكن أتمني منك التالي

إجابة أسئلتي التي ستقرب لحضرتك الموضوع اكثر .

ولكن حضرتك وضعتي علي مدونتك ما يرفض غلق المعبر أم أن حضرتك موافقة علي غلق المعبر

وهل الاخت غربتي قالت للظالم لا وانتي اختي قلتي للظالم لا أم أن ندعوا الشعب المستضعف ونترك السفهاء و الذين يعتقلون الدعاة والعلماء ولا نقول لهم كفي كفي كفي ماتفعلونه من خيانات
وسيتضح الامر لأني في نهاية نقاشي مع حضرتكم هوضح ما أتمني من الجميع فعله كخطوات عملية وبحق يأفعل ما تريدينه من توضيح كامل للخطوات العملية ولكن في مكانها المناسب في الحوار والنقاش أنتظر المزيد من النقاش .

أبو فاطمة

معلش إختصرت المرة دي علشان اناقش الباقي

 
On 1/5/09, 6:26 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

المعتصم
********

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك وأشجعك بالفعل للمشاركة في الحوار والنقاش

وأشكرك علي الظن الحسن في وما هو في وأدع الله عز وجل ان يغفر لي ذنوبي

وفعلا نعم الفهم فهمك وهو ان نظن الظن الحسن في انفسنا

ولكن

إجابة سؤالي وسؤالي هو الاساس في النقاش فلابد للاخ أن يجيب سؤالي ليبدأ نقاشي ولأعلم من أخاطب وأظن هذا أقل ما أطلبه من من يناقشني

ثم لا مكان للإستشعار من أهداف السؤال فالسؤال واضح غير مختلط المفاهيم أسال بوضوح فلو السؤال مش واضح ممكن أوضحه

ومقترحاتي ستأتي في الوقت المناسب وإلا قلتها بإسلوب التلقين وإنتهيت منها وتركتها دون نقاش

جزاك الله خيرا

أبو فاطمة

 
On 1/5/09, 6:28 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

غربتي

******

جال تليفون والله لازم اخرج الان ولكن لي نقاش جامد معاكي بالفعل

أنا ممتن من روحك وسعة صدرك

كفاية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 
On 1/5/09, 7:59 PM , عابر سبيل said...

بسم الله الرحمن الرحيم
ربنا افتح بينا وبين قومنا بالحق وانت خير الفاتحين
فبل تكمله النقاش احب ان اعلق علي الموضوع الاساسي الاو هوالتامل
هناك ايه تؤثر في جدا بل واخاف عندما اسمعها واقول اخاف ان اكون من هؤلاء
قال تعالي ( أفرءيت من اتخذ الهه هواه واضله الله علي علم وختم علي سمعه وقلبه وجعل علي بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله افلا تذكرون)
اللهم لا تجعلنا ممن ختم علي سمعه وبصره وقلبه
الاستاذ كن جميلا
اولا ان كنت ردت بلسان حضرتك فأنا اعتذر وارجو تقبل اعتذاري
ثانيا انا لست عضوا في الرابطة حتي اعلم النقاش الذي دار فيها واستنتج انا الرد من نفسي
ولك ان ترفض او تقبل ده مجرد نقاش فانا قد اواقفك او لا
وحضرتك تقولت عليا ما لم اقوله
بخصوص انه كلالالالالالالالالام فانا كنت اسجل واقعا مررت به ومررنا جميعا به
ولم اقصد حضرتك هو انا قلت ان حضرتك اللي بتعمله ده كلام طب هو انا اعرف اصلا ايه اللي حضرتك بتعمله بل بالعكس انا طلبت التوضيح لرأيك علنا جميعا نعمل به
اما كلمه حسيت لو مضيقه حضرتك فانا بسحبها ولكن ما قصدت هو اني عندما قرأت السؤال هذا ما فهمته منه او ليس انت نفسك تفهم من كلامي اشياء وتبني عليها اراء وكل منا يعبر بطريقته واحب ان اقول لحضرتك انك تفعل ما تنهي عنه تامرني بان لا ارد بلسانك وترد انت بلساني ولكني لن امتنع عن الرد بل ساقول راي من قال اني مع غلق المعبر هو حضرتك تعلم راي او حتي سالتني عن هذا الموضوع حتي تحكم عليا فيه
واحب كمان اسجل اختلافي مع حضرتك في الوقوف وعدم النوم كيف لي وانا فتاة ان افعل ما قلته حضرتك
علم إن أنا وانت وغيرنا لا ينامون بل هم في الشارع حتي يتوقف
العدوان لأوقف العدوان فورا
ومن قال اصلا ان العدو لو فعلنا ذلك سيتوقف عما يفعل
فهذا الحل مرفوض
اما بخصوص توضيح الامر لمن حولنا فبحمد لله هذا ما نقوم بفعله قدر المستطاع واينما ايتحت لنا الفرصه بالضوابط الشرعيه الخاصة بنا نحن الفتيات
فلا يحعلنا الحماس لقضيتنا ان ننسي ماامرنا الله به عز وجل
اما بخصوص الاجابه علي السؤال فانا افعل ما استطيع من دعاء وتضيح القضيه بل والوقوف علي الاسباب الرئيسيه وما هي الحلول مع كل من استطيع وايضا اصلح من نفسي لعلي اكون من الاسباب المأخرة للنصر
وانا انتظر من حضرتك المزيد من الخطوات العمليه
والمزيد من النقاش
وسمحني يا اختي لو خرجت عن الموضوع اللي انتي اصلا كتباه واللي المفروض اعلق عليه ولكن اعدك بالمزيد من التامل والمزيد من التعليق
الله المستعان

اللهم اهدنا واهدي بنا واجعلنا سببا لمن اهتدي

 
On 1/5/09, 11:43 PM , ghorBty said...

المعتصم

جزاك الله خيرا فعلا ما احواجنا هذه الايام الي الايه الكريمة التي اشرت اليها

(يأيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون

كل ما قلته جميل جدا وهناك ايضا جزء في الايه هو مربط اي شئ في حياتنا الا وهي

واتقوا الله

لو كل واحد حس بمعني التقوي بجد كان الحال اتغيررررر كتير واتعدل

وكمان التقوي ليها ثمار منها

و من يتق الله يجعل له من أمره يسراً
:
و من يتق الله يجعل له مخرجاً، و يرزقه من حيث لا يحتسب
:
ألا إن أولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون، الذين آمنوا و كانوا يتقون

فما احواجنا الي التقوي لننال ثمارها

فاللهم اجعلنا من المتقين

::
::

بالنسبه لاقتراح حضرتك فعلا جميل جدا ولازم ان شاء الله نمشي علي الاثنين

الكتاب والسنه

وان شاء الله كنا بنتكلم انا واختي عابر سبيل في الموضوع دا وان شاء الله نتعاون جميعا ونبدا فيه وممكن نبدا بالاحاديث الاربعين النوويه فهي سهله وميسره وفيها من الخير الكثير ربنا ينفعنا بيها ان شاء الله



واهلا بيك معنا في النقاش وربنا يهدي النت عندنا وعندكم



غربتي

 
On 1/5/09, 11:46 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

عابر سبيل
************
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المد لله رب العالمين

1: أولا أنا لم أقصد ولم أعبر بالكلمات حتي أني أعني بأن حضرتك تقصدين بكلمة كلام أنا كن جميلا ولكن اقصد نبرت العبارة بذاتها في الاصل في اي موضوع


2: وحضرتك سألتيني فأنا جاوبت واين افترائي عليكي وانا لم افهم من كلامك شئ وحضرتك بكلامك ادعوك الي مراجعته انك حسيتي وانا رفضت هذه الكلمة واعتقد انك تفهمتي هذا الكلام فأين افترائي عليك لا اعلم اين..؟!

3: الحوار الذي اقول عليه هو الان علي الرابطة في الرسالة الموجودة حاليا افيقوا ..يا أمة محمد

4: وسؤالي هو في اول تعليقي

5: كلامي عن عدم النوم ليس لحضرتك وليس موجه الي حضرتك

6: انا لم اقل الا اجابات الاسئلة حضرتك اخذتيها كأنها اتهامات لحضرتك في عدم التنفيذ ولا اعلم لماذا

7: يا اختي سالتك عن هل تحدثتي في مدونتك عن غلق معبر رفح ام الحديث موجه للشعوب المستضعفه


أم تكملة السؤال ليست اجابة نيابة عنك


أخيرا اختاه قلت ودعوت اللهم وسع صدورنا للنقاش وادعوها ثاني مرة اللهم وسع صدورنا للنقاش

اعتقد ان الاخت غربتي بنفسها تناقش معنا فالموضوع قابل للنقاش والاخت غربتي وافقت عليه من البداية

أبو فاطمة

 
On 1/6/09, 12:03 AM , ghorBty said...

اسفه جدا اني وضعت بوست جديد بس مش عارفه حسيت اني لازم اكتبه ربنا معاهم ويثبتهم اللهم امين


احنا مكملين هنا ان شاء الله وارجو النقاش يكون داير زي ما هو لحد ما نوصل لما فيه الخير لنا جميعا

متابعكم اختي عابر سبيل واستاذ كن جميلا
بارك الله فيكم


تاملاتي النهارده مش عارفه الصراحه متلغبطه شويه وانا بشوف الوضع في غزة اليوم واللي حصل فيها بجد غليان حاصل جواليا من المهزله اللي اليهود بيعملوه مش عارفه باي حق والا عين يعملوا كدا لا حول ولا قوة الا بالله بس ان شاء الله لهيهم يوم يعرفوا فيه ان الله حق لقيت الايه ديه بتتردد علي ذهني

وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ

قمت اتذكر اول الايه كدا لقيتها

قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ{14} وَيُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ وَيَتُوبُ اللّهُ عَلَى مَن يَشَاءُ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

يعني برضوه لازم تكون البدايه مننا ولازم احنا نتحرك بجد ما بقتش عارفه ايه اللي مفروض مننا دلوقتي وارجع واقول احنا اللي حطينا نفسنا في الوضع دا حقنا مش عارفين ناخده ولو قلنا نجاهد ونقاتلهم علشان نسترد الحق دا برضوه مش هنسلم منهم الواحد بجد مش عارف وبعدين مين اللي مفروض يحارب ناس مجهزه لدا يعني جيوش فين بقا جيوشنا الاسلاميه بجد وحسرتااااااااه

واللي هزني اكتر الايه اللي بعد كدا

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

الايه شارحه نفسها

ربنا يصلح لنا الاحوال
بس ارجع واقول

وَلَوْ أَرَادُواْ الْخُرُوجَ لأَعَدُّواْ لَهُ عُدَّةً وَلَـكِن كَرِهَ اللّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُواْ مَعَ الْقَاعِدِينَ

يمكن لو ربنا كان وجد مننا العزم والترتيب والتخطيط والاعداد للجهاد من زمان كان سهل لنا الحال دلوقتي مش لما بدا بيهدلوا فينا بدانا نفوق ونقول لازم نحاربهم طب هنحاربهم بايه وباي عدة الله المستعان

برضوه لا اجد ولن اجد غير قول حسبنا الله ونعم الوكيل


غربتي

 
On 1/6/09, 6:26 PM , أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين said...

غربتي
*****

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بحق هذا النقاش تعلمت منه الكثير

الاجابة اللي حضرتك قولتيها رائعة وواقعية ولكن لا تصلح معنا نحن كمسلمين والسبب أقوله وبالله التوفيق

1: لأننا مؤمنين بالله وبسننه الكونيه ومنها أنه كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله

2: أنه لم يحدث علي مر التاريخ أن المسلمين كانوا اكثر عدة وعتاد من العدو المتصدي لهم بل بالعكس العكس صحيح دائما وانتي تعرفين ذلك واشهرها علي الاطلاق نصر الزلاقة و القادسية

3:أن الواقع يقول غير ذلك وأكبر مثال فيتنام مع أمريكا
وحزب الله مع اسرائيل
وحماس الان مع اسرائيل
والشيشان مع الجيش الاحمر روسيا
العراق مع امريكا
فالواقع غير ذلك

4: وعلي اساس ذلك من الصعب القول بان القضية قضية هنعرف ازاي مين الاقوي

اكبر مثال
اسرائيل بنفسها تلقت منا الضربات تلو الاخري في اكتوبر 73

أما عن القوة الايمانية أعتقد أننا اليوم افضل بكثير من 73 بكثير واليك المسلمات
1: الصحوة الاسلامية
2: عدم انتشار الحجاب كفريشة الا في 90 التسعينات
3: النشاط الدعوي الكبير في ارجاء مصر علي الرغم من انتشار الفساد

4: ثم والله العظيم ان الاعلام هو ما فعل ذلك بتضخيم اسرائيل وامريكا المجتمعين المهلهلين من الداخل وانت عارفه بذلك
وإليك بعض الارقام التي توضح
1: 38000 حالة انتحار كل سنة في امريكا

2: 8000 حالة اجهاد كل سنة غير حالات مخفي عنها

3: 30000 حالة زنا في كل سنة وحدث ولا حرج عن ذلك

4: نسبة 30 % من الحلات في الشباب قمار اجباري أي ادمان القمار

والارقام كثيرة في الحوادث والسرقات والاغتصابات والعنصريات في الابيض والاسود

أما اسرائيل بنو صهيون بنو الجبناء فالواقع يوقع شهادة حقيقية لوضع اسرائيل وهو

مدارس غزة تنتظم فيها الحياة التعليمية

اسرائيل توقف جميع الانشطة الحيوية والمؤسسية


والله يا اختي في كل زمان ومكان ان وجد المؤمنون وجد النصر لأن الله توعد بنصر الطائفة المؤمنة

أتفق معك ومعا حبيبي في طريق الله حبيب القلب بجد أبو خيري علي أنه لابد أن يسير الخطين متوازيين مع بعضهما ولكن واجب الوقت الاولي هو النشر الفعلي للقضية ولم التبرعات وتنشيط المقاطعة

بجد يا غربتي وكما احسبك علي خير والله حسيبك

اجعلي غزة حديثك الدائم وأدعي الجميع الي الجهاد بالمال فيا له من جهاد فتجهيز الغازي كالجهاد بالثواب باذن الله
ادعي الي المقاطعة وانشريها علي مدونتك

انشري القضية في اسرتك وفي عائلتك وفي شارعك في اطار الشرع وانتي تعلمين ذلك

ختاما لا أجدك بمقال العوضي إلا أننا نتفق أن الحكام يحملون الكثير من المصائب لنا فلابد من قولها لهم كفانا خيانة وعمالة

أبو فاطمة
مش
جورج قرداحي