9:00 PM | Author: ghorBty
عرضت بوست رحماء بينهم الصبح وغريبه طبعا اني اكتب بوست دلوقتي كمان
بوستين في يوم واحد وربنا يجازيكم خير كل اللي علق وان شاء الله هدخل واتناقش
معاكم في الموضوع لاني كنت كتباه علشان تنناقش ونحاول نبدا بنفسنا ونرجع تاني الرحمة اللي
قلت بيننا للاسف الشديد

بعد ما كتبت الموضوع الظهر كان ورانا زياره انا و اختي عابر سبيل واربع بنات كمان معانا ربنا يبارك فيهم جميعا
كنا مجهزين نفسنا من اسبوع لزيارة الجرحي الفلسطنين اللي موجودين في مستشفي القوات المسلحه بالمعادي
والله ربنا كريم سهل لنا الامور وقدرنا ندخل لان القوات المسلحه صعب اوي عندهم الدخول
بس بجد كانوا ساعتين زياره انا لما خلصت وفي اثناء رجوعي للبيت حسيت بجد
انهم كانوا ساعتين في الجنه

وكانت الفرصه قدامنا كبيره اننا نقعد براحتنا ونتكلم معاهم والجو كمان هادي جدا اهدي بكتير
من معهد ناصر لانهم مش بيدخلوا ناس كتير ويمكن يكون دا السبب اللي خلاني شعرت الشعور دا هناك بالذات
برغم ان الحالات صعبه جدا الله يعينهم ويشفيهم ويردهم الي ديارهم سالمين
الا اني والله كنت حاسه اني مش متأثره لا انا كنت حاسه من جوايا اني
مرتاحه راحه ما بعدها راحه ناس ثابته ومفيش علي لسانهم غير الحمد لله
ودعواتكم معانا هما مش محتاجين غير دعائنا فياريت
كل اللي يقرا البوست دا لا ينساهم من الدعاء بالشفاء

واكتر حد أثر فيا انا شخصيا شاب مصاب هناك
بالرغم ان شكل حالته صعبه جدا
الا اني وانا بكلمه حسيت من شكله كدا وهيئته وكلمة الحمد لله
وبارك الله فيكم اللي كان بيقولهم اني كأني في عهد
الصحابه والله حسيت نفسي وسط واحد منهم
حسيت اني مش عايزه امشي عايزه افضل هناك
وحسيت ان ربنا معاهم والجو
هناك برغم الم المرضي وحزنهم الا انه وكانه جنه والله
كدا انا حسيت
انا للاسف ما عرفش اسمه ايه بس ادعوله من قلوبكم ان ربنا يشفيه
ويعافيه ويرجع احسن من الاول ويجعل كل المه دا في ميزان حسناته
وكل اللي معاه وكل مرضي المسلمين

وكمان كان فيه اب لواحد مصاب هناك وطلب مننا ندعي لابنه
ان ربنا يشفيه ويعافيه ويرد له بصره ويرجع يشوف من تاني
وابنه كان باين عليه نفسيته تعبانه اوي ومكنش
عايز يكلم فلا تنسوه من الدعاء

كانوا ساعتين في الجنه بجد بالجو اللي كان هناك
وروح الصبر ومقام الحمد والذكر اللي موجودين هناك
بالرغم انها مستشفي ما حدش يستغرب
ازاي حسيت اني في الجنه وانا وسط مرضي ومصابين
ازاي حسيت اني في الجنه وانا في مستشفي

اقولكم لما الواحد خرج من جو كان اللي موجودين فيه مصابين ومرضي
اللي فقد ساقه الاثنين واللي بصره راح واللي مصاب بحروق
في جسمه ومع ذلك الحمد لله تملي المكان ونظرات الرضا في العيون
وحب ربنا في القلوب

الي

جو الدنيا العادي خرجت ركبت المواصلات ونظرت في وجه الناس
ناس زي الفل مفهمش خدش بسيط وصحتهم تمام التمام
ومع ذلك لهو فظيع واصوات الموبيلات بالاغاني
واللي قاعده تضرب ابنها وصوتها عالي واللي حطا اللبانه وعماله تبص هنا وهناك
والبنات واللبس اللي لايرضي الله ولا رسوله وعملين علي
وشهم هيئه الفنون التشكيليه
والشباب اللي عمال يهزر وماسك السيجارة في ايديه
ومعاكسات وصوت عالي وضحك ومسخره


قلت في نفسي سبحان الله متعافين وفي نعم كتير بس
في لهو وايه فايده اللي انتوا فيه دا كله
وقلوبكم ميته

كان نفسي اقف وكلم الناس وقولهم يااااااا امتي يا مسلمين
فقوا بقا من اللهو دا ورحوا شوفوا الناس مصابه وبيحمدوا ربهم
وانتم معافين وغارقين في اللهو والبعد عن الله
ربنا رزقكم نعم ليه بتستخدموها في معصيته
اين العقول بالله عليكم


ياريت كل واحد يعقد مع نفسه ويراجعها ويحمد ربه
واللي عايش في لهو او بعد عن ربه
يتوب بقا لان مفيش حاجه نافعه ولا هتاخد من دنيتك ديه
غير عملك الصالح وبس
ناس سبقتنا وفيه ناس عايشه وقدوات قدمنا ليه
ما نتعلمش منهم ونسارع معهم
الي مغفرة ورحمة الله



فعلا كانوا ساعتين في الجنه
وربنا يعينا علي الدنيا اللي احنا بقينا فيها
ويردنا اليه مردا جميلا

لا تنسوهم من الدعاء دا كل طلبهم مننا
اننا ندعيلهم ان ربنا يشفيهم ويعافيهم
:
أذهب البأس رب الناس ، اشف و أنت الشافي ، لا شفاء إلا شفاؤك ، شفاءً لا يغادر سقماً ..

إلهي ..

أذهب البأس رب الناس ، بيدك الشفاء ، لا كاشف له إلا أنت .. يارب العالمين ..

إلهي ..

إني أسألك من عظيم لطفك وكرمك و سترك الجميل أن تشفيهم و تمدهم بالصحة و العافية
:

اكيد الطرف التاني ليه نصيب من دعائنا

فحسبي الله ونعم الوكيل علي اليهود ومن عاونهم

:


غربتي



You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

12 comment:

On 1/23/09, 9:55 PM , أمل حمدي said...

ماشاء الله ياريتني كنت معاكم في الجنة

ربنا يجعله في ميزان حسناتكم

اللهم اشفهم وعافهم وارض عنهم وارضهم اللهم امين

اللهم اهد شبابنا وأولادنا وبصرهم الحق

اللهم امين

تقديري حبيبتي

دمتي بكل الخير

 
On 1/23/09, 10:18 PM , موناليزا said...

ربنا يجازيكى كل الخير على زيارتك ليهم وكلامك ده
حاسة بيكى جدا على فكرة لان الاحساس ده بيوصلنى كتير اوى

 
On 1/23/09, 11:16 PM , وردشان smilyrose said...

الله عليكى يا غربتى

ربنا يجازيكى خير

على عملك دا

ويتم شفاهم يارب على خير

يارب

 
On 1/24/09, 12:14 AM , romansy said...

ما اجمل الجنه التى نعيش فيها

والتى هنعيش فيها

اللهم اهدنا بفضلك فى من هديت
وعافنا فى من عافيت

يارارحم الراحمين

 
On 1/24/09, 12:37 AM , المعتصم said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختى غربتى تحياتى
هحاول مااكترش فى الكلام قدر المستطاع
بس للتذكير والتأكيد على كلامك
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
((إن المسلم إذا عاد أخاه المسلم لم يزل في خرفة الجنة حتى يرجع ))
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
يعنى انتى كنتى قاعده فعلا فى حته من الجنة
وفى الحديث القدسى عن رب العزة(( يقول يوم القيامة يا بن آدم مرضت فلم تعدني قال يا رب كيف أعودك وأنت رب العالمين قال أما علمت أن عبدي فلانا مرض فلم تعده أما علمت أنك لو عدته لوجدتني عنده ))
صدق رسول الله فيما بلغ عن رب العزة
يعنى فعلا كان ربنا جنبهم ومعاهم
ويابختكم بالزيارات دى
(الله يسهلكم نازلين لم فى حسنات على ودنه)
اللهم اشفى مرضى المسلمين فى كل مكان يارب العالمين
اللهم انصر الاسلام واعز المسلمين
اللهم اعلى بفضلك كلمتى الحق والدين
اللهم عليك باليهود الملاعين
اللهم انتقم منهم يارب العالمين
اللهم حرر بيت المقدس يارب العالمين وحرر كل بلاد المسلمين من اليهود والكافرين
اللهم امين
تقبلى مرورى وجزاكم الله كل خير وبارك فيكم ويارب مكونش طولت
دمتى بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 
On 1/24/09, 9:35 AM , saheda.com said...

السلام عليكم
جزاك الله خير جزاء غربتى على ما تفعليه
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
كنت اليوم اقول ان شاء الله فى اجازة نصف العام اذهب لزيارة اخوتى فى الله
فى مستشفى ناصر
انا وبعض اخوات لى فى الله
فعلا يا اختى كنتى فعلا فى الجنة
يكفى انكى كنتى فى الجنة لحديث الرسول
ان المسلم اذا عاد اخاه المسلم
لم يزل فى خرفة
صدق رسول الله
كما انكى كنت تجاهدين معهم فوقوفك معهم يذيد من تثبيتهم
ورفع معنويتهم واحساسهم انهم ليسوا وحدهم
فهؤلاء اهل جنة
اهل الرباط
هم ليسوا مرضى بل نحن المرضى نحن الذين تركنا الجنة وتمسكنا بالدنيا
كم ابغضهم واتمنى ان اكون معهم
عندما قراءت كلماتك احسست فعلا اننى معكى فى الجنة
وعندما تحدثتى عن خروجك ورايتك للوجوة العابثة
اخرجتنى من الجنة
ادعوا لى الله ان يرزقنى الشهادة معهم
ولا تنسى عندما تزوريهم مرة اخرى
اطلبى منهم ان يتشفعولك
امام الله
فان الشهيد يشفع فىسبعين من اهله
فأن اخوة الدين
اقوى من عرى النسب

 
On 1/24/09, 10:23 AM , محمد said...

السلام عليكم


أختنا غربة

ربنا يبارك فيكي ويجعلك ممن يذكروننا دائما بالخير

خالص شكري وتقديري

 
On 1/24/09, 11:50 AM , بنوتة said...

اختى غربة ربنا يبارك فيكى طبعا على زيارتك للمستشفى وكان شعور ك بوجودك بالجنة طبيعى لان زيارة المريض والتخفيف عنه صدقة
أنا هقولك على حكاية قالتهالى واحدة صاحبتى كانت راكبة الاتوبيس هى واخوها وطلعت بعد شوية سيدة حامل وظاهر عليها التعب جدا فاخوها قام للست عشان يقعدها راح جاي شاب وقعد مكانه وقال انا وطالع الاول من بدرى
ربنا يعافينا ويجعل في قلوبنا الرحمة
تحياتى ليكى

 
On 1/24/09, 11:52 AM , بنوتة said...

أرجوكى تكتبى بلون فاتح أوى وتكبرى الخط لوسمحتى طبعا
تحياتى ليكى

 
On 1/24/09, 9:16 PM , آخر العنقود said...

السلام عليكم ورحمة الله

وحشتينى بجد ياميرو
ربنا يكرمك ويبارك فيك ويجعله في ميزان حسناتكوا يارب

وان شاء الله اكون متواجدة معاكم المرات الجاية

ابقى طمنيني عليكى

 
On 1/24/09, 11:13 PM , عابر سبيل said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اميره هو انتي الصراحه بعد كلامك واسلوبك المعبر واحساسك الصادق ده انا بقف عاجزة ومبعرفش اقول حاجه ربنا يتقبل منك ويجعله في ميزان حسناتك يارب وينفع بيكي
وعقبال الزياره الجايه ان شاء الله
لكن في حاجه عايزة اقولها هي الحاله اللي الواحد بيكون فيها بعد كل زيارة وان كانت المرة ديه احلي من المرة اللي فاتت بس الحالات بجد اصعب ربنا يشفيهم ويعفيهم ويعنا علي نصرهم وانا بجد كان نفسي اروح معاهم هناك في ارض الرباط اعمل اي حاجه مش هشيل سلاح لان ده مش دوري لكن في حاجات تانيه محتاجنها اكتر حتي لو اروح ارفع انقاد واطبطب علي اطفال واواسي نساء
ولما قلت للست ان احنا نفسنا نكون معاكم والله كانت من قلبي وكنت حاسها بجد وكمان حاجه اثرت فيا هي الدموع اللي كنت بشوفها في عيونكم وانتم بتتكلموا واللي كنتم بتحولوا تخبوها بس انا كنت بشوفها علشان انا عارفكم كويس ربنا يبارك فيكم كلكم وينفع بيكم بجد انا بفتخر بيكم اووووووووي
ربنا يديم علينا المحبه ويوفقنا دائما لعمل الخير معا
اللهم امين
وكمان لما واحنا ماشين قولتم ندعي بدعوة والله كان سيل من الدعوات حتي انا قلت كل ديه دعوة واحده بس هو كان فتح من ربنا سبحانه وتعالي
اللهم اتقبل منا واجعل اعمالنا خالصة لوجهك الكريم
اللهم اني اشكرك علي اصحابي اللهم بارك فيهم
فانت بجد نعمة يجب شكرها
اللهم انصر اخواننا في فلسطين واشفي مرضاهم واعنا علي نصرتهم
اللهم امين
الفقيرة الي الله
عابر سبيل

 
On 1/25/09, 6:50 PM , zainab said...

حبيبتى اميره

انا بغبطكم على اللى انتم بتعملوه

كان نفسى اكون معاكم واحس باللى حسيتوا بيه

ربنا يهدى المسلمين

و ينتقم من اليهود ومن عاونهم

تحياتى